PANGJAJAP
Puji sareng syukur mangga urang sanggakeun ka
hadirat Alloh SWT lantaran barkat rahmat-Na simkuring saparakanca tiasa
ngabereskeun ieu makalah kanggo nuntaskeun pancen ti ibu Guru. Sholawat sareng
salam mugi-mugi salamina kacurah limpahkeun ka jungjunan alam nyatana Nabi
Muhammad SAW, teu hilap ka kulawargina sareng ka shahabatna sareng
mudah-mudahan dugi ka urang sadayana. Amin …
makalah ieu di judulan ANALISIS UNSUR-UNSUR SAJAK ANU AYA DINA SAJAK
SUFI . Panyajian anu aya dina karya ilmiah ieu nyaeta unsur-unsur sajak anu aya
dina sajak sufi, anu tujuanna pikeun nyumponan pancen ti Guru Basa Sunda.
Tujuan anu sejenna nyaeta pikeun ngembangkeun kanyaho urang kana karya sastra
sunda khususna karya sastra sajak.
Saleres-leresna makalah ieu pasti wae aya
kakiranganna anu teu di dugi ku simkuring saparakanca. Kumargi kitu simkuring
saparakanca anu nyusun kana makalah ieu nyuhunkeun kritikan sareng saran ti Ibu
Guru mata pelajaran pikeun nyampurnakeun makalah ieu pikahareupeun.
Tungtung basa, simkuring saparakanca
ngucapkeun hatur nuhun ka Ibu Guru anu parantos ngabimbing simkuring
saparakanca kana nyusunna ieu karya ilmiah. Oge simkuring saparakanca salaku
anu nyusun ieu karya ilmiah ngaharepkeun supaya ieu karya ilmiah teh tiasa
manfaat kanggo ngembangkeun katerampilan dina karya sastra sunda, sareng tiasa
manfaat kanggo para siswa pikeun diajar sastra.
BAB I
BUBUKA
1.1 Kasang Tukang
Dina kahirupan sapo-poe urang sarerea pasti
wae pernah nguping istilah sastra atawa karya sastra, prosa atawa sajak. Tina
maca karya sastra, urang sarerea bakal manggihan harkat hirup. Tina basa lain,
tina karya sastra aya ka manfaatan pikeun kahirupan. Karya sastra anu alus,
biasana sok ngabogaan nilai (value). Nilai eta di wangen tina wujud wangenan
karya sastra, anu sacara implicit sok aya dina galur, latar, tokoh, tema jeung
amanat. Atawa dina larik, kuplet, rima jeung irama. Nilai anu di kandung tina
karya sastra nyaeta : Nilai etis, moral, agama (Ethical, Moral, Religious
Value) jeung nilai praktis (Practical Value).
Salah sahiji karya sastra sunda nyaeta sajak.
Sajak teh nyaeta anu ngabogaan ciri mantra, rima, teu jeung rima, atawa
kombinasi duanana. Katangtuanna, lamun di bandingkeun jeung sastra anu sejen
nyaeta, dina basa-basana anu topang-manopang jeung hubungan tina harti.
Pamahaman jalma-jalma kana sajak bisa
beda-beda. Ieu di sababkeun tergantung timana urang ngahartikeunna. Sajak
mangrupakeun ekspresi jiwa atawa emosi panyair kana naon-naon masalah anu kapanggih
dina ka hirupan. Jeung anu nyieuna kana sajak bisa saha wae heunteu kudu
jalma-jalma anu palalinter. Tapi urang oge salaku jalma awam bisa nyieun oge
lantaran satiap jalma ngabogaan imajinasi jeung pangalaman-pangalaman anu bisa
di jadikeun atawa anu bisa di larapkeun kana sajak.
1.2 Watesan Masalah
Watesan masalah ieu dilakukeun supaya
panalungtikan bisa luyu jeung tujuan anu di harepkeun. Watesan masalahna
nyaeta: sakabeh anu ngenaan kana sajak sufi.
1.3 Maksud Jeung Tujuan
Maksud tina makalah ieu nya eta pikeun
nganyahokeun sajak sufi.
Tujuanna tina nyieun makalah ieu nyaeta:
• Nganyahokeun salah sahiji karya sastra sunda
anu tina jalur sajak sufi
• Nganyahokeun unsur-unsur sajak
• Bisa nambahan kana kanyaho tina karya sastra
BAB II
ULIKAN TIORI
2.1 Bahasan
Sajak sufi teh nyaeta salah sahiji karya
sastra sunda. Sajak sufi bisa di hartikeun sajak anu di tulis ku panganut paham
kana tasawuf, sajak anu ngandung kana nilai-nilai tasawuf, atawa sajak anu
ngandung kana pangalaman tasawuf. Sajak sufi biasana ngebrehkeun rasa ka sono
panyairna kanu nyiptakeunna (Allah), hakekat hubungan mahluk jeung sang Khalik,
jeung sagala tingkah polah anu ka asup kana pangalaman kaagaman (religious).
2.2 Wangenan
Wangenan sajak sufi teu beda jauh jeung
sajak-sajak anu sejena. Anu di wangen ku tema, makna/harti, rasa, irama/lagu,
jeung amanat.
2.2.1 Tema
Tema nyaeta pokok pasualan anu bakal di
jentrekeun tina wangen sajak. Tema eta bisa di kembangkeun ku cara nagtukeun
hal-hal anu rek di jenterkeun tina sajak. Tema bisa oge disebut pokok pasualan
pikeun pikeun panyair.
2.2.2 Makna /Harti
Makna nyaeta kata anu dipake dina sajak. Makna
sajak aya anu disebut makna denotasi jeung aya anu disebut makna konotasi.
2.2.2.1 Makna Denotasi
Makna denotasi nyaeta makna dasar, leksikal,
kamus, umum, netral, teu di campur nilai rasa, lain kiasan, atawa harti anu
paling deukeut. Atawa disebut oge makna anu sabeuneurna.
2.2.2.2 Makna Konotasi
Makna konotasi nyaeta makna anu timbul tina
akibat sikap sosial, sikap pribadi, jeung tina sikep tambahan, anu dikenakeun
kana salah sahiji makna konseptual atawa disebut makna kiasan makna ditukangeun
makna anu sabenerna.
2.2.3 Rasa
Rasa nyaeta sikep panyair kana pokok pasualan.
2.2.4 Irama/Lagu
Lagu nyaeta sikep panyair kana macana sajak.
2.2.5 Amanat
Amanat nyaeta salah sahiji perkara anu anu
jadi tujuan panyair atawa efek anu tangtu anu di dambakeun ku panyair, oge
disebut pesan atawa palajaran anu bisa di pelajari tina salah sahiji sajak.
BAB III
ANALISIS DATA
3.1 Conto Sajak Sufi
Karya: Abdul Hadi W.M
Gusti
Gusti,
Kuring jeung Anjeun deukeut pisan
Sakumaha seuneu jeung panas
Kuring teh panas tina seuneu Anjeun
Gusti,
Kuring jeung Anjeun deukeut pisan
Seperti kaen jeung kapas
Kuring kapas tina kaen Anjeun
3.2 Analisis
3.2.1 Tema
Tema sajak sufi di luhur nyaeta hakekat
hubungan mahluk jeung sang Kholik. Lantaran panyair ngajentrekeun yen sakabeh
jalma heunteu jauh jeung pangawasan anu nyiptakeunna (Alloh SWT).
3.2.2 Makna
Makna anu di kandung dina sajak sufi bisa
disajikeun dina bentuk narasi ieu dihandap:
Sajak anu di karang ku Abdul Hadi W.M. eusina
nyaeta “Yen saenya-enyana jalma-jalma teh heunteu jauh jeung Alloh SWT, tegesna
mah jalma-jalma teh henteu bisa ngahindar tina pangawasan Allah SWT, lir di
umpamakeun saperti seneu jeung panas, jeung lir ibarat kaen jeung kapas anu
henteu bisa dipisahkeun.”
Dina narasi diluhur nandakeun makna anu
dikandung dina sajak eta miboga makna denotasi jeung konotasi (campuran).
3.2.3 Rasa
Pangarang anu ngarang kana sajak sufi anu
judulna “Gusti” , ngabogaan sikep yen anjeuna geus sono pisan ka Gusti Alloh
SWT, jeung anjeuna rumasa yen dirina teu bisa jauh ti Allah SWT.
3.2.4 Irama/Lagu
Dina conto sajak sufi. Iramana bisa make lagu
angger, lantaran tiap padalisan sajak sufi di luhur iramana sarua atawa angger
nyaeta 2//2.
3.2.5 Amanat
Amanat anu di kandung dina sajak sufi “Gusti”
anu bade di sampaikeun ku pangarang nyaeta: urang teh kudu sadar yen urang
sarerea heunteu bisa jauh tina pangawasan Alloh SWT, heunteu bisa
sabebas-bebasna hirup di dunya. Kumargi kitu urang kudu ngajaga sikep, tingkah
laku urang, lantaran Alloh SWT bakal terus bakal aya wae ningali ka urang,
ngawas ka urang dina keur ngalakonan naon bae.
BAB IV
PANUTUP
4.1 Kacindekan
Dina analisis data anu geus dilakukeun kana
sajak sufi bisa dicindekkeun sababaraha hal nyaeta:
a. Sastra nyaeta karya tulis anu, lamun di
bandingkeun jeung karya tulis anu sejena, miboga pirang-pirang ciri kaunggulan
saperti kaorsinilan, kaartistikan, sarta kaendahan tina eusi jeung ungkapanna.
b. Sajak sufi teh nyaeta salah sahiji karya
sastra sunda. Sajak sufi bisa di hartikeun sajak anu di tulis ku panganut paham
kana tasawuf, sajak anu ngandung kana nilai-nilai tasawuf, atawa sajak anu
ngandung kana pangalaman tasawuf. Sajak sufi biasana ngebrehkeun rasa ka sono
panyairna kanu nyiptakeunna (Allah), hakekat hubungan mahluk jeung sang Khalik,
jeung sagala tingkah polah anu ka asup kana pangalaman kaagamaan (religious).
c. Unsur-unsur sajak sufi teu beda jauh jeung
sajak-sajak anu sejena nyaeta miboga tema, makna/harti, rasa, irama/lagu, jeung
amanat.
DAFTAR PUSTAKA
Anindyarini, Atikah. 2008. Bahasa sunda Kelas
VII. Jakarta: Departemen
Pendidikan Nasional.
__________. 2008. Bahasa sunda Kelas IX.
Jakarta: Departemen
Pendidikan Nasional.
Gumilar, Kankan.1996. Bahasa dan Sastra sunda.
Ciparay:
Hakim, Lukmanul. 2004. Bahasa sunda. Bandung:
Elisa Surya Dwitma.
Sugono, Dendi. 2003. Buku Praktis Bahasa sunda
Jilid 1. Jakarta:
Departemen Pendidikan Nasional.
Post a Comment
Post a Comment